Bokrecension –  Min vinnande väg Bli rik på aktier av Kavastu

Detta blir min första bokrecension på bloggen. Faktum är att jag varit ganska dålig på att läsa börsböcker senaste tiden. Det går väl som allt annat lite i perioder. Det känns också lite som marginalnyttan avtar, ju fler böcker man läser. Idag tänkte jag försöka ge mig på att recensera den så omtalade Arne Talvings, eller Kavastu som han kallas, första egna bok.

I boken får vi följa med Kavastu på hans börsresa, där han år 2009 bytte strategi helt och sedan dess överavkastat börsen ordentligt. Många av er har säkert följt hans resa på Twitter, och följt uppståndelsen kring denna man.

Överlag tycker jag boken är vettig, men det blir lite för mycket anekdoter och metaforer. I princip varje huvudpoäng repeteras flertalet gånger, oftast till någon mer alldaglig metafor. Dessa metaforer blir till slut för mycket, och man vill bara att han ska komma till saken. All data och statistik han presenterar är oftast väldigt intressant. Det är inte många som har samlat och knapprat in olika datapunkter manuellt under många år, därav finns det många godbitar han delar med sig, men också lite mindre intressanta tabeller.

Jag gillar Kavastus filosofi, vilket som han själv beskriver som “fundamentalt starka aktier i upptrend, gärna med utdelning”. Bara detta är ett tips som många nybörjare skulle spara massa slantar på, om de följde dem direkt. Istället för att investera i förhoppningsbolag som inte gör vinst. Hans filosofi är ganska snarlik min, då jag också gillar bolag med stark fundamenta och tillväxt, och även momentum, även om jag mestadels använder mig av sammansatt momentum snarare än MA200. Kavastu känns dock mer som en swingtrader, än en långsiktig investerare. I snitt gör han 5-9 affärer per dag, och han lägger flera timmar om dagen på aktieanalys.

Hans grundpoänger med att bl.a. handla bolag över MA200, inte fånga fallande knivar och att jämföra sig mot index tycker jag är bra. Utan alla repetitioner och metaforer borde man dock kunnat samla allt max hälften av de ca 180 sidor boken är. De intressantaste i boken är dels all intressant statistik man får ta del av, men det var även kul att få se hans portfölj, där Evolution, Invisio och Sinch, var de tre största innehaven i juli 2020.

Den som hoppas på att ta del av hans magiska HSI och flow-charts får dock fortsätta drömma. Dessa syns inte till i denna bok, och de verkar heller inte stå på agendan till hans nästa bok. Sammanfattningsvis, en helt okej bok med bra huvudpoänger, men som gjorts lite för utdragen. Jag har läst den en gång, men kommer nog inte läsa den igen.

Har ni läst boken och vad tyckte ni?